جلسه حلقه شهید مطهری 18 تیر 94
جلسه حلقه شهید مطهری در تاریخ 18 تیر 94 برگزار گردید. طی این جلسه نظری (سرگروه حلقه) مطالبی پیرامون توبه بیان نمود:
توبه
توبه در لغت به معنای رجوع و بازگشت است. بازگشت در امور فیزیکی معنای روشنی دارد، یعنی این که انسان راهی را برود و سپس آن راه را بر گردد، اما در امور نفسانی و قلبی هم توبه معنای خاص خود را دارد، توبه یعنی روح و نفس انسان که مدتی از حیات خود را با یک سری از صفات و خصلت ها گذرانده و سپری کرده و با آن ها همدم بوده است، به دلیل یک انقلاب و تحول درونی آن ها را ترک کند و بر گردد.
مراحل توبه و پاکسازى
از نشانههاى رحمت و لطف وسیع الهى، نعمت توبه و پذیرش توبه از سوى خداوند است، توبه به معنى ترک گناه، بازگشت به سوى خدا و عذرخواهى در پیشگاه خداوند است.
عذرخواهى بر سه گونه است؛
گاهى عذر آورنده مىگوید: من اصلاً فلان کار را انجام ندادهام. گاهى مىگوید: من به آن جهت این کار را انجام دادم. و گاهى مىگوید: این کار را انجام دادم ولى خطا کردم و بد کردم و اینک پشیمانم. این همان توبه است.
توبه در اسلام داراى شرایطى است؛ 1- ترک گناه، 2- پشیمانى از گناه، 3- تصمیم بر انجام ندادن دوباره گناه، 4- تلافى و جبران گناه.
توبه همچون بیرون آوردن لباس چرکین از بدن و پوشیدن لباس پاک و تمیز است. توبه همچون شستشوى بدن آلوده و عطر زدن است.
قرآن در آغاز سوره هود مىفرماید:
و ان استغفروا ربکم ثم توبوا الیه؛ و از پروردگار خود آمرزش بطلبید، سپس به سوى او بازگردید.
آوردن استغفار و توبه در یک آیه، حاکى از آن است که این دو با هم تفاوت دارند، اولى به معنى شستشو و دومى به معنى کسب کمالات است. انسان نخست باید خود را از گناهان پاک سازد و سپس خود را به اوصاف الهى بیاراید، نخست هرگونه معبود باطل را از قلب خود بزداید و سپس معبود حق را در آن جاى دهد، به قول حافظ:
استغفار و توبه در قرآن
توبه و استغفار در قرآن-در قرآن، ذات پاک خداوند، 91 بار غفور، «بسیار آمرزنده» و 5 بار غفّار، «بسیار بخشنده» یاد شده و در آیات بسیارى، مردم به استغفار و طلب آمرزش از درگاه خدا دعوت شدهاند. و بیش از 80 بار سخن از توبه و پذیرش توبه به میان آمده است. در اینجا به ذکر چند آیه مىپردازیم:
1- والّذین اِذا فَعَلوا فاحِشَة اَو ظلموا اَنفُسهم ذکروا الله فَاستَغفروا لِذُنوبِهم؛ و از نشانههاى پرهیزکاران آن است که: هرگاه مرتکب عمل زشتى شوند، یا به خود ستم کنند، به یاد خدا مىافتند و براى گناهان خود از خدا طلب آمرزش مىکنند.
2- و من یَعمَل سُوء او یَظلِم نَفسَه ثُمّ یَستغفِرِ الله یَجد الله غَفوراً رَحیماً؛ کسى که کار بدى انجام دهد، یا به خود ستم کند، سپس از خداوند طلب آمرزش نماید، خداوند را آمرزنده و مهربان خواهد یافت.
توبه نصوح چیست؟
خداوند در قرآن کریم می فرماید:
تُوبُوا الى الله تَوبَة نَصُوحاً؛ به درگاه الهى توبه نصوح کنید.
امام صادق علیه السلام در تفسیر واژه «نصوح» چنین فرمودند:هو الذَّنبُ الّذى لا یَعودُ فیه اَبداً؛ آن توبهاى است که هرگز به آن گناه باز نگردد.
و امام هادى علیه السلام در معنى توبه نصوح فرمود:ان یکونَ الباطِنُ کالظاهِر و افضِل من ذلک؛ توبه نصوح، آن است که باطن انسان مانند ظاهر بلکه بهتر از ظاهر باشد.
رسول خدا صلّى الله علیه وآله در معنى نصوح فرمودند:
ان یَتُوب التائِب ثمّ لایَرجع فى ذَنبٍ کما لایَعود اللَبن الى الضَّرع؛ توبه کننده، هرگز به گناه باز نگردد، چنانکه شیر به پستان باز نمىگردد.
امام على علیه السلام در معنى نصوح مىفرماید:
نَدمٌ بِالقَلب و استِغفار باللّسان و القَصد على ان لا یَعود؛ پشیمانى قلبى و عذرخواهى با زبان، و تصمیم جدى و مداوم بر ترک گناه.
نتایج درخشان توبه
توبه و قبولى توبه از نعمتها و مواهب کم نظیر الهى است و داراى آثار و نتایج بسیار درخشانى است.توبه حقیقى آنچنان انسان گنهکار را دگرگون مىکند، که گویى اصلاً گناه نکرده است. چنانکه امام باقر علیه السلام مىفرماید:
التائب من الذنب کمن لا ذنب له؛ توبه کننده از گناه مانند آن است که گناهى نکرده است.
هنگامى که بنده توبه حقیقى کرد، خداوند او را دوست مىدارد، و در دنیا و آخرت گناهان او را مىپوشاند، هر چه از گناهان که دو فرشته موکل بر او برایش نوشتهاند از یادشان ببرد و به اعضاى بدن وحى مىکند که گناهان او را پنهان کنید.و به نقاط زمین (که او در آن گناه کرده) فرمان مىدهد گناهان او را پنهان کنید.
فیلقى الله حین اَلقاه و لیس شَیى یَشهد علیه بشىء من الذّنوب؛ پس توبه کننده با خدا ملاقات کند به گونهاى که هیچ چیز نیست که در پیشگاه خدا گواهى بدهد که او چیزى از گناه را انجام داده است.در آیه 8 سوره تحریم که به توبه نصوح امر شده، به پنج ثمره و نتیجه توبه حقیقى اشاره شده که عبارتند از:
1- بخشودگى گناهان.
2- ورود در بهشت پر نعمت الهى.
3- عدم رسوایى در قیامت.
4- نور ایمان و عمل، در قیامت به سراغ توبه کنندگان آمده و پیشاپیش آنها حرکت نموده و ایشان را به سوى بهشت، هدایت مىکنند.
5- توجه آنها به خدا بیشتر مىگردد، و تقاضاى تکمیل نور و آمرزش کامل گناه خود مىکنند.
بطور خلاصه، توبه حقیقى انسان را محبوب خدا مىکند، آن هم به عنوان محبوبترین بندگان، چنانکه امام کاظم علیه السلام مىفرماید:
و اَحَبّ العِباد الى الله تعالى المُفَتَّنون التَّوابون؛ و محبوبترین بندگان در پیشگاه خدا، آنهایى هستند که در فتنه (گناه) واقع شوند و بسیار توبه کنند.
و در روایت دیگرى از امام معصوم نقل شده که خداوند به توبه کنندگان، سه موهبت عطا کرده که اگر یکى از آنها را به همه اهل آسمانها و زمین مىداد همه آنها نجات مىیافتند:
1- بشارت به آنها که خداوند آنان را دوست دارد، و کسى که خدا او را دوست بدارد او را عذاب نمىکند.
2- حاملین عرش خدا و رهیافتگان در جوار عرش کبریایى خداوند براى توبه کنندگان، طلب آمرزش مىکنند و مقامات عالى را براى آنها آرزو مىنمایند.
3- گناهان توبه کنندگان به حسنات و پاداشها، تبدیل مىگردد و خداوند به آنها نوید رحمت و امن داده است.
در پایان بحث توبه، با امام سجاد علیه السلام همنوا شویم که در فرازى از مناجات خود از مناجاتهاى پانزدهگانهاش به پیشگاه خداوند چنین عرض مىکند:
الهى انت فَتَحت لِعبادک باباً الى عَفوِک، سمّیتَه التّوبه، فقلت: توبوا الى الله توبة نصوحاً، فما عذر مَن اغفل دخول الباب بعد فتحه؟؛ اى خداى من! تو آن کسى هستى که درى به سوى عفوت براى بندگانت گشودهاى و نام آن را توبه نهادهاى و (در قرآن) فرمودهاى: به سوى خدا باز گردید و توجه خالص کنید، اکنون عذر کسانى که از وارد شدن به این در گشوده غفلت کردهاند، چیست؟
سلام علیکم
نماز روزهاتون قبول باشه
وبلاگ زیبایی دارید و امیدوارم موفق باشید
بنده یک روحانی هستم و وبلاگی برای خدمت به دوستان و پرسش و پاسخ دینی راه انداخته ام و در خدمت دوستانم هستم
اگر به زبان ترکی آشنا باشید سخنرانی کوتاهی به نام شاه راه نجات در وبلاگ گذاشته ام امیدوارم مورد رضایت باشد
ان شاء الله به زودی کلیپ تصوریر را هم بتوانم راه اندزی کنم
از حضرت عالی نیز برای بازدید از وبلاگم صمیمانه دعوت می نمایم